صدا سازی و مقدمه برای نوحه خوانی

صداهای کله اکثرا بلند و بدون خدش میباشد
و گرفتگی ندارند گاهی باید مثل لولای درب روغن کاری شود مثل رعایت کردن
تا نرم و با ظرافت بیرون بیایند
به راه خود وارد شده
داه دوم رگی هست در کله به انجا منتهی میشدو....صدای کله ایی.
راه سوم ورود به محفظه دهان که از لای دندان زبان بینی سقف دهان منتهی میشود
نکته های خاموش
مداحی
صدا وقتی از دیاکفرام پر میشود
حرکت میکند تا به سه راهی حنجره میرسد
همیشه صوت 60 درصد از بینی استخراج میشود
40 درصدرصد از دهان
صدا های کله مثل صدای مرحوم بخشو صدای ناخدا ووووو
سقف دهان نباید زیاد باز و بسته شود
البته در محضر اساتید درس پس میدهم فقط منباب یاداوری است
صداهای سینه باید از زیر گلو به غبعب برسد مثل پرنده قناری
فاصله دندان ها هر کدام ملودی را میسرایند در صوت دخیل صد در صد میباشند
از صداهای سینه از غبغب تحریر نخورد
ازغبغب پرتاب نشود
ووووووو انها صداهای ناقص و خام بی تجربه می نامند
زبان باید حرکت قورباغه ایی انجام دهد موقع ادای کلمات عمل کند و سریع در جایگاه خود قرار گیرد
این صداها باید از بینی 60 درصد استفاده کنند
مرتبه سوم صدا
صداهای سینوسی هستن
این نوع صداها در تکلم غیر اجرا . در حین اجرا کلا دارا صوت بصورت حزین میباشد
از دریچه شصت درصدی بینی در دیکلمه هم استفاده میشه
گام ها رو در هر جایی که باشه بجا انجام میدهند و صدایی زیبا دارند
ایطور صداها دلنشین و معمول کمیاب هستند و کمتر صداهایی در قاریان
شروخوانان
مداحان
بصورت سینوسی استفادهچاوش خوانان
تعزیه گردانها
یافت میشود
این نوع صداها یا ارثی یا بصورت تمرین بدست میاد که منحصر به فرد هستند.
دارای ظرافت خاص و جنس مخملی خاص دارند
ووووووو
صدای استاد حاج مصطفی گراشی عضو این نوع صداها است
قبل اجرا دوش گرفتن حنجره فرد مناسب تر
مرطوب تر
رفع خستگی
افکاری مهیا و اماده اجرا
ارسال دیدگاه