آبی بنوش

سایت کربلایی حسن توزی بندر گناوه

آبی بنوش   در فرهنگ هر منطقه از کشور ایران نگاه کنیم رسوم خاص ماه مبارک رمضان را مشاهده می کنیم که برگرفته از عقاید دینی مذهبی مردم در آن منطقه است.   از جمله می توان به رسمی اشاره نمو

آبی بنوش

نویسنده ی این مطلب: سایت کربلایی حسن توزی
تاریخ ارسال مطلب: یکشنبه 15 تیر 1393
مطلب در موضوعاتاطلاعات بیشتر ، آبی بنوش ،
آبی بنوش

آبی بنوش

 

در فرهنگ هر منطقه از کشور ایران نگاه کنیم رسوم خاص ماه مبارک رمضان را مشاهده می کنیم که برگرفته از عقاید دینی مذهبی مردم در آن منطقه است.

 

از جمله می توان به رسمی اشاره نمود که در همه نقاط مشترک است وآن با خبر نمودن مردم روزه دار برای برخواستن از خواب هنگام سحر های ماه مبارک رمضان است.

 

در هر منطقه از ایران از شیوه های خاص همان منطقه استفاده می شود.برای مثال در شهر بوشهر از قدیم مردم با صدای «دُم دُم سحری» از خواب بیدار می شدند که هنوز مرسوم است.حتی به گفته بعضی از قدیمی های شهرمان در سالیان بسیار دور در بندر ریگ هم از این روش استفاده می شده و از آن به نام «گُم گُم سحرو»نام می بردند.

 

اما در بندر ریگ رسمی خاص به نام «آبی بنوش»وجود دارد که در سحر های ماه مبارک رمضان برای آنکه مردم را از زمان اذان صبح با خبر نمایند افرادی بر سر بام مساجد رفته و 15دقیقه قبل از اذان صبح با خواندن ابیاتی مردم را با خبر می نمودند که هنگام اذان صبح نزدیک است وافراد هر چه زودتر خود را برای روزه داری مهیا کنند.

 مضمون ابیات چنین است:

 

آبی بنوش لعنت حق بر یزید کن

 

جان را فدای مرقد شاه شهید کن

 

آبی بنوش تشنه لبان را بیاد کن

 

لعنت به شمر و خولی و ابن زیاد کن

 

آبی بنوش هنوز که هنوز است با وجود در دست بودن امکانات صوتی و تصویری و پیشرفت های علمی به عنوان یکی از رسوم سنتی در بندر ریگ اجرا می شود و نوای آن سحر های ماه مبارک رمضان در شهر بندر ریگ طنین انداز است.

ارسال دیدگاه

کد امنیتی رفرش