7766001

7766001

نویسنده ی این مطلب: سایت کربلایی حسن توزی
تاریخ ارسال مطلب: پنجشنبه 21 خرداد 1394
7766001

مدح اهل بیت (ع) از دیر باز در فرهنگ شیعه ریشه دار و از همان سال های اغازین پیدایش اسلام کار خود را شروع نموده است

که تاریخ به خوبی نمایانگر این مسعله میباشد.و به عنوان یک رسالت تاریخی به نسل ما رسیده است

______________2_____________________

ستایشگری ائمه اطهار (ع) در گذشته فقط به صورت سرودن اشعار و قصاید  درمدح آن بزرگواران بوده و اگر کسی شعری را می سروده

خود وظیفه خواندن آن را نیز برعهده میگرفته است به همین دلیل شعرا از نعمت صدای خوش بهره مند بودند

__________________3_____________________

در قدیم گاهابه جهت محدودیت تعدادشعرای اهل بیت (ع) کم کم اشعار خود را به وسیله افراد دیگری که ازصدای بهتری بهرمند بوده اند.

خوانده شد و به همین مسئله باعث پویایی و رواج مدح و ستایش این خاندان دربین شیعیان گردید

____________________4______________________

آری ، برخورد کریمانه و تشویق ائمه اطهار (ع) باعث تحریک شعرا برای سرودن مدایح و مراثی این ذوات مقدسه شده و

همواره مورد تایید آن ها بوده است. و بابیان توصیه هایی بجاونقد و برسی شعر آن ها سعی در قوت این فرهنگ داشته

____________________5_______________

بعضی از شاعران عصران دیار که بسیارتوانا بوده وازمنبع علم لایزال خود بهره مند ساخته اند.چون عبدالله ابن عباس اروی

دختر عبدالمطلب و عمه رسول خدا.ص.حسان بن ثابت..کعب بن مالک.عمار یاسرصعصعه بن صوحان ووو بوده

_______________6____________

دعبل  از شاعران جلیل القدرشیعی است که در پرتوعنایات حضرت ثامن الحجج (ع) بوده و قصیده و  مدارس آیات.او معروف است

که در محضر رعوفانه حضرت.صبغه جاودانگی به خود گرفت و مورد الطاف بزرگوارانه حضرت رضا (ع) واقع شد.

__________________7______________

نقش مداح : مداح از جمله خواص جامعه برمیشماریم. یکی از وضایف  بسیار خطیر  امر مداحی را باید  احیای روحیه انقلابی و ظلم و ستیزی معرفی نمود

که جواب دو شاخصه و محور اصلی گردش میکند که باید هر دوی آن ها به نمایش بگذاریم

_________________8__________________

 نقش مداح. بنابراین یک مداح واقعی باید توصیه های رهبرانقلاب رامبنی بر پیام داشتن اشعارو روضه ها و همچنین داشتن

روحیه انقلابی و ولایی را سر لوحه کار خود قرار داده

______________________9______________________

 نقش مداح  ذاکر باید عزم و اراده خود را دراین قرار دهد که درلابلای برنامه خود مسائل اجتماععی و محرومیت ها تضادها و همچنین

مظلومیت ها را به تصویر بکشد و مردم را همیشه بیدار نگهدارد.تا منبر اوبه کلاس درس تبدیل کند

_____________________10__________________

پیام رهبرمعظم انقلاب دردیداربامداحان : من انتظاردارم این پیام را هیچ وقت فراموش نکنید وبه مداحان و همه کسانیکه دراین رشته ودراین

میدان وارد هستند این مطلب را توجیهه کنید. درشعریکه میخوانیدحتما پیام رارعایت کنید

____________________11______________

پیام مقام معظم رهبری در دیدار جامعه با مداحان  : اولین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد پیام است و پیام باید هم در مصیبت و هم در

مدح و هم در اخلاقیات وجود داشته باشد

___________________12__________________

پیام رهبر معظم انقلاب در دیدار با جامعه مداحان  نقش مداح:شما برادران عزیز باید پیامی را که ، آن پیام همیشه به مداحان اهل بیت (ع)

ارزش میداده همواره حفظ کند وآن پیام حفظ دین حق الهی در سایه ولایت اهل بیت (ع) مبارزه با دشمنان اهل بیت (ع)  این پیام باید حفظ شود

___________________________________13______________________________

پیامرهبر معظم انقلاب در دیدار با جامعه مداحان: نقش مداح : شخصمداح باید خودش اهل ولایت باشد تا بتواند حق و باطل را بشناسد و

خود را در قبال مردم به اجرا  درآورد تا قیام حق و حقیقت را زینب گونه به گوش همگان برساند

___________________________14______________

  نقش مداح  : وقتی مداح روحیه را در کار خود تقویت بخشد مستمع که پای منبر او می آید اشک می ریزد و با دست پر بیرون میرود و

دلش آکنده از محبت و عشق محمد و آل  محمد (ص) میشود

 

______________________________________15________________________________

نقش مداح. یکی از اهداف این کار قطعا زنده نگه داشتن روح شهادت و فرهنگ اهل بیت. (ع)  برای مردم است چون ذاکر اهل بیت (ع) 

بعد از مدتی به برکت ائمه اطهار یک محبوبیتی خاص پیدا میکند

____________________16______________

صدا سازی : همان طوری که میدانید یکی ازمهمترین ابزار مداحی  سخنرانی  خطابه.ووو  داشتن صدای خوب است

که در رسیدن به هدف  شخص را یاری مینماید

_________________17____________________

صدا سازی: صدای خوب در مداحی دلها را بیشتر آماده میکند و باعث اشک گرفتن و انس پیدا کردن میشود 

البته نا گفته نماند که صوت زیبا یک استعداد خدادادی است

_______________18_________________

صدا سازی : خیلی از عزیزان از صدای خوبی بر خوردار و بعضی بی بهره هستند. اما بحث پرورش صدا.ربطی به استعداد ندارد.

گرچه کسی که مستعد است.طبیعتا پیشرفت بیشتری در این زمینه خواهد داشت.

____________________19___________________

صدا سازی: هر چند افراد مستعد هم باید برای بهتر شدن صدا. روی صدای خویش کار کنند.در مراحل بعدی به انجام بعضی از تمرینات

برای بالا رفتن کیفیت صدای شخص بی تاثیر نیست  میپردازیم

________________20_____________________

 

تمرین قوی کردن حنجره : منظور از حنجره قوی و صدای قوی صدای بلند و فریاد نیست.بلکه منظور حنجره و صدایی میباشد

دارای بنیه ایی بالا و قدرتی است که بعد ازاجرای یک برنامه .توانایی خود رابطور کامل از دست ندهد

______________________21_____________________

تمرین.قوی کردن حنجره : بعضی اشخاص هستند که صدای انها بسیار پر طنین و پر حجم و بلند است اما بعداز مدتی کار کشیدن از

حنجره.تارهای صوتی انها از کار می افتدو زود خسته میشود 

_______________________22_______________

تمرین قوی کردن حنجره : عرض کردیم بعضی از صداها قوی و بلند.ولی سریع خسته شده و توان فعالیت بیشتری ندارند.و

برعکس افرادی نیز هستند که صدای کم حجم و نازکی دارند اما حنجره آنها ازقدرت خوبی برخوردار است  

___________________23______________

تمرین قوی کردن حنجره : آنچه مهم میباشد این است که یک خواننده بتواند از ابتدای یک مجلس تا انتهای آن را به تنهایی عهده دار شود

و قدرت انجام یک برنامه کامل را داشته باشد.

__________________24_________________

 

تمرین قوی کردن حنجره : هرچند مداحان که از نکات مثبت جسمی صدای خوب و قوی و ... اکثرا.خصوصیت فردی از قبیل

بنیه جسمانی.حالت جمجمه.بزرگی قفسه سینه بزرگی حفرهای بینی و دهان و ...برخوردارند  

 _____________________25_______________

 تنفس : خاطر نشان شدن این مطلب لازم است که بالا رفتن کیفیت صدا. رابطه مستقیم با کیفیت تنفس دارد.تنفس صحیح صدا را دلنشین تر

میکند.البته یادآوری کنم  نوع غذا و ورزش  اثر مستقیم در تنفس دارد

 ___________________26_________________

تارهای صوتی :  نکته دیگر اینکه تارهای صوتی که صدا را تولید میکنند در واقع چند عضله ضعیف و کوچک بیشتر نیستند پس باید

راه استفاده صحیح را از تارهای را پیدا کرد  و با شناخت بیشتر به اجرای بهتر دست یافت

____________________27_____________

عضله : عضلات را می توان با ورزش قوی تر کرد باید با ورزش دادن عضلات گلو و حنجره ، صدا را قوی تر نمود تا دیرتر توان خود را از دست بدهند

لازم بذکر است در حین و حال ورزش آنهم با نفس زدن تند تنداز از تمرین پرهیز کنید

______________________________28______________________

معمولا یک بدنساز که با استفاده از دمبل های سبک و سنگین عضلات شانه و بازوی خود را قوی میکند تا بعد از مدتی بتواند یک وزنه

سنگین را بلند نمایند.پس تنفس صحیح باعث پرطنین شدن صدا میگردد

_________________29__________

ورزش دادن عضلات باعث قوی شدن آن خواهد شد. در واقع ورزش عضلات بازو ، دمبل زدن و ورزش عظلات حنجره ، خواندن میباشد

تمرین قوی شرن صدا به این ترتیب است که....

____________________30____________

فوی شدن صدا : ابتدا با آرامش در محلی ساکت و آرام بنشینید و عضلات را شل کنید ، سپس نفس عمیقی کشیده و در پایین ترین پرده

حرف * آ *را به صورت ممتد و کشیده ادا نمایید

_________________________31_______________

قوی شدن صدا : حرف * آ * را اینقدر ادامه دهید تا بازدم تمام گردد . دوباره ریه ها را تا جایی که امکان دارد از هوا پر کنید و در حالت

بازدم به صورت کشیده بگویید *آ...*

___________________________32__________________


کلمه *آ* اینکار را تا پنج دقیقه به طور مداوم تکرار نمایید  درمحل این کار عجله نکنید و از پایین ترین حالت ممکن آغاز نمایید. وقتیکه حس کردید

که حنجره شماخوب گرم شده حروف آ. رادریک پرده بالاترباهمان کیفیت اجراکنید

________________________33_______________

در اجرا و گرم کردن با کلمه * آ * با توجه به عجله نکردن ، با پنج دقیقه با کمترین بطور مداوم تکرار دوباره بعداز گرم شدن یک پرده ب

الاتر این کار را همین طور پرده به پرده ادامه داده و بالا روید  . مبتدی ها عجله نکنند .

_______________________34________________

مبتدی ها به هیچ وجه نباید در تمرین گرم کردن صدا عجله نمایند . باید با حوصله این کار را به انجام رساند، چون تمام پختگی

صدا و قوت آن به تمرین بستگی دارد آن هم در پرده های پایین

_________________________35___________________

وقتی حنجره خود را با حروف * آ * گرم کردید بعد یک ربع تمرین ، حالا میتوانید با تمام قدرت یک بیت شعر را با اول بلند  ، در اصطلاح

شش دانگ صدا بخوانید ، بدون اینکه آسیبی به حنجره شما برسد

__________________________36______________________

 اگر در بین تمرین.هنگام بالا بردن پرده بعدی احساس خارش یا سوزش و یا سرفه نمودید.بدانید که عجله کرده اید و به توصیه این حقیر گوش نداده اید

____________________________37______________________

اگر مشکل سوزش یا خارش در حنجره در حال تمرین داشتید در این حالت به پرده قبلی بازگشته و دقایقی آن را ادامه دهید و یا اینکه تمرین را برای مدتی قطع نمایید

______________________________________38_____________________________


دوستان مداح در پر کردن ریه ها هم نباید عجله کرد. ابتدا اهسته اهسته شکم را پر نموده و سپس سینه را پر نمایید.تا جایی که شکم

و سینه شما کاملا متورم و مملو از هوا باشد

____________________________39_____________

اگر پرده های پایین را در یک فضای بسته و پرده های بالا و شش دانگ را در یک محیط باز مانند کوه یا بیابان  تمرین نمایید بهتر خواهد بود

_______________________________40________________

اگر پرده های بالا در محیط باز  ،  کوه یا بیابان انجام دادید پیشرفت خود را مشاهده خواهید کرد و اگر بتوانید تمرین شش دانگ صدا را بعد از

یک برنامه کوه نوردی قرار بدهید

_____________________________41____________

اگر پایان ورزش کوه نوردی با برنامه دقیق تمرین شش دانگ صدا کردید بسیار بهتر و ثمر بخش تر خواهد بود . چرا که کوه نوردی باعث

افزایش ظرفیت هوایی شش ها میشود

_____________________________42_____________

تمرینات فوق باید حداقل یک تا دو ماه به طور مستمر و همه روزه صورت گیرد تا صدا برای آغاز کار.صیقل پیدا نماید و از حالت

خراشیدگی  بیرون آید

______________________________43______________

براي اين كه صداي شما رنگ دارتر شود.درحالتي راحت بنشينيد وعضلات را رهانموده وكلماتي ازقبيل .منگ.هنگ.زنگ.كه به نك ختم ميشودرا با آهنگي تو دماغي.بامسدود كردن دهان وزبان وكشيدگي.اجرانماييد.

________________________44_________

براي تمرين،ابتدايك نفس عميق باكيفيتي كه قبلا گفته شدبكشيد وريه ها وشكم را ازهوا پركنيد بطوريكه شكم كاملابيرون آيد.

______________________45_____________

براي تمرين نفس:ابتدا نفس عميقي بكشيد.بطوريكه شكم بيرون آيد.صدا رادرحالي كه خارج ميكنيد.آهسته وپياپي بگوييد آه.آه.اوه.اوه.ايه ايه.توجه داشته باشيد كه هرچه اين هوا آهسته تر ازششها خارج شودبهتراست.

_________________________46_____________

توجه داشته باشيد كه تكراروتمرين صدارا بهتر ومطالب رارساترمي كند بايد بطورمطلوب تمرين كرد.تمرين.چرخيدن زبان تمرين صورت وانعكاس آن.تمرين تنفس تمرين ازبيني وپياده كردن كلمات وووو

_______________________________47____________

تمرين:فك پاييني راشل كنيدسپس نفس هاي كوتاه وسريع.از راه دهان بكشيدوكم كم برسرعت آن بيافزاييد.

________________________________48___________

وقتي فك پاييني راشل كرده ونفس هاي كوتاه از راه دهان كشيده شد.تاجايي بر سرعت آن بيافزاييد كه برخورد نفس ها رابه سقف دهانتان بشنويد

___________________________49________

درتمرين اين مهم رارعايت كرده تابرايتان عادي شود نفس ها نبايد از راه تنگي گلوبوده بلكه بايداز پرده ديافراگم شكم باشد

______________________50________

 

نفس هايي كه ازپرده ديافراگم شكم بيرون ميادبايد از راه شكم بيرون وداخل بكشيد.

___________________51________

تمرين:بدن را شل كنيدوهوا رابه درون سينه بكشيد.بدون اينكه هيچ گونه فشاري به سينه واردشود.آنقدركه سينه ازهوا پرگردد

_________________________52___________

بدن راشل كنيدو هوا رابه درون سينه بكشيد.بدون اينكه هيچ گونه فشاري به سينه واردشود.آن قدركه سينه ازهوا پرگردد.سپس شمعي را جلوي دهانتان بگيريدوهوا راخارج كنيد.بطوريكه شعله شمع حركت ننماييد

________________________53________

 

وقتي بدن شل شدوهوا بدرون سينه برديد وشمع را روبروي دهانتان گذاشتيدوهوا راخارج كرديد.بايد هواي سينه رابطور يك نواخت خارج كنيد.

_______________________54_______

اگرخواستيد افزايش ظرفيت هوايي ريه ها ويك نواختي صدا رابدست گيريدبايد روزي سه تا چهارمرتبه تكرارتمرين نفس ازديافراگم رامقابل شعله شمع داشته باشيدوبا فوت كردن قوي شمع.مورد راخاتمه دهيد.

_________________________56_______

تمرين فك ودهان:چانه رابه سينه بچسبانيد به طوري كه وزن سر روي چانه افتاده باشد.حالاچند مرتبه دهانتان راباز وبسته كنيد.بطوري كه با اين حركت سرتان بالا وپايين رود.

--------------------------------57--------------

تمرين فك ودهان:وقتي چانه رابه سينه چسبانديد ودهانتان راباز وبسته كرديد.مدتي دهانتان رابه حالت نيمه باز وراحت استراحت بدهيد.

-----------------------------------58------------------

 تمرين فك ودهان:دستانتان را زير چانه بزنيد(حالتي كه انسان چيزي راتماشا ميكند)وفرض كنيد كه چيزي ميجويدومكرر دهانتان راباز وبسته نماييد.

 ----------------------------59----------

تمرين فك ودهان:وقتي دستتان رازير چانه برديدوحالت تماشاوجويدن به خود داديدبعد ازمدتي استراحت،دوباره اين كار را انجام دهيد

-----------------------------60-----------

تمرين دست زير چانه:چانه رابه سينه چسباندن باعث قوي شدن عضلات چانه،شقيقه وگلو ميشود وكم كم فك وگلودر اختيارشما درمي آيد

---------------------61----------

تمرينات چانه به سينه چسباندن يادست زير چانه بردن،باعث ميشودتاحروف راموقع خواندن بهترادا كنيد.البته اين تمرينات زماني به نجات شمادر اجراهاي سنگين مي آيندكه خيلي ها آرزويش رادارند

--------------------------62------------

عدم توانايي درتلفظ واضح حروف وخستگي زودرس فك ودهان،ناشي ازضعيف بودن اين عضلات گلو است كه باتمرين كردن،چانه به سينه چسباندن ودست زيرچانه بردن برطرف ميگردد

-------------------------------------63--------------------

يك شعر را ابتداباصداي زير و ازنوك زبان وسپس بم و ازته زبان بخوانيد درحالي كه دهان مانندحفره شده وصدابا حجم بيرون مي آيد

------------------------------64---------------

تمرين شعربا نوك زبان وباصداي زير وبم وازته زبان،باعث ميشود زبان قوي تر وصداپرحجم تر گردد.چون خيلي ازكلمات رابايدصحيح ومتين پياده كردلذازبان رابايدپرورش داد

 

----------------------------------65------------------

شماميدانيدقسمتي ازخواندن،به زبان بستگي دارد كه باتغييردادن فضاي دهان موجب ايجاد صداي مناسب وحجم دلخواه ميشود.

---------------------------66-----------

شماميدانيد كه عجله كردن در تمرينات باعث اذيت شدن حنجره ميگرددپس باحوصله وآرامش خواص وباتوجه به جدول برنامه ريزي آموزشي كار راجلوببريد

----------------------67--------

اگرتمرينات طبق برنامه آموزشي وبدون شتاب زدگي صورت گيردمطمئن باشيداثرات ژرفي درصداخواهد داشت

------------------------------68---------

اگرتمرينات بدون جدول آموزشي،باعجله وبدون دقت انجام گردد،باعث ضايعات جبران ناپذيري ميشود

---------------------------------69------------

 

 

 

 ميخواهم مثالي بري تمرينات بزنم.تمريناتي كه درقسمت قوي شدن حنجره ذكرشده،اكرشخصي بين گرم كردن حنجره،زير آوازبزند وشش دانگ صدارابيرون دهد،احتمال پاره شدن تارهاي صوتيش وجود دارد

-----------------------------------70------------

بدون برنامه ريزي اموزشي امكان پاره شدن تارهاي صوتي وجود دارد و رگهاي غير قابل بهبود در صدا به وجود مي آيد.پس توصيه اول عجله نكردن و دقت به خرج دادن در تمارين ميباشد.

--------------------------------------71--------------

توصيه بعدي اين است كه بين تمارين ها نبايد وقفه اي ايجاد شود و بايد به طور مداوم صورت بگيرد.

--------------------------------------------72---------------

اگر تمرين بطور مداوم انجام گيرد.حنجره پختگي خود را آسان تر تحصيل كرده و بطور كلي اگر كسي خواننده هم بشود.نبايد تمرين را قطع كند.

-----------------------------------73-------

عزيزان هر روز بايد زمزمه ايي داشته باشيد.تا حنجره انعطاف خود را از دست ندهد و بايد در دستور روزانه رعايت موارد غذايي را داشته باشيد

------------------------------------------74-----------

حنجره مثل لولاي درب است.اگر مدتي درب باز و بسته نشود باعث سفت شدن لولاها ميشود پس بايد روزانه حنجره را با تمرين سيقل داد.

-----------------------------------------75----------

به خاطر داشته باشيد كه بهترين چيز براي حنجره خواندن و جلو گيري از تنبلي و سستي آن است.البته از استراحت دادن اُن هم نبايد غافل ماند.

----------------------------------76---------

بايد از تاختن به حنجره پرهيز كرد. حتي در مجلس نيز هر گاه حس كرديد كه حنجره شما خسته شده است،مي توانيد بدون انكه سايرين متوجه شدند به آن استراحت بدهيد.

--------------------------------77--------

چطوري در حين خواندن به حنجره خود استراحت بدهيم:فك پايين را شل كرده و با زبان كوچك راه حلق را مسدود نمايد گويي ميخواهيد خميازه بكشيد.

-----------------------------78-----------

محافظت از حنجره:تمريناتي كه تا اينجا گفته شد، باعث تغيرات محسوسي در تقويت و بهبود صدا ميگردد،با اين شرط كه با حوصله انجام داده شود.

---------------------------------79--------------

هيچ وقت به خود مپنداريد و تصور نشود كه خواندن بستگي به اين تمرينات خسته كننده ندارد، مطمئن باشيد كه اگر اين دستورالعمل ها بدون شتاب زدگي انجام شود اثرگذار خواهد بود

---------------------------------80-----------

 

توجــه: اول اينكه در هرقسمتي از كشور اسلامي ما عزاداري به سبك و سياق مخصوص خود صورت ميگيرد و مردم هرمنطقه اي يك نوع صدا را ميپسندند.

------------------------------------------81-----------------

با توجه به سبك و عزاداري در هرقسمتي از كشور
بعضي از مردم صداهاي بم و خدش دار و بعضي صداهاي نازك و پر تحرك ، بعضي تحريرهاي حلقي و بعضي تحريرهاي دهاني و...
لذا تمرين ها بايد فراخور همان منطقه صورت گيرد

----------------------------------------82----------

نكته ديگر اينكه لازم نيست كه يك مدت را فقط به تمرين اختصاص و يك مدت را به خواندن در مجلس ،
بلكه اين دو باهم قابل جمع نيز هست

----------------------------------------------83------------

توجــه: دركنار اين تمارين وقتي كه حس شد صدا به حد مطلوبي رسيده است بايد خواندن در مجلس را آغاز كرد تا همزمان ، فنون مجلس داري نيز فراگرفته شود

-------------------------------------------84------------

ذاكران عزيز توجه داشته باشند: دربرنامه هايي كه چند شب متوالي ادامه مي يابد نبايد تمام انرژي خود را در شب هاي اول تمام كنند و بايد با حنجره شان مدارا كنند

-------------------------------------------85--------------

تجويز خوراكي ها:
همانطور كه بين همگان مشهور است بعضي از خوردني ها هستند كه بايد از آن ها پرهيز شود و برخي بايد استفاده گردد تا صداي شخص را تقويت نمايد

-------------------------------------------86-------------

تجويز برخي خوراكي ها :
حنجره را به لولاي در تشبيه كرديم همان گونه كه درب احتياج به باز و بسته شدن دارد تا سفت نشود ، احتياج به روغن كاري هم دارد

 

-------------------------------------87--------------

تجويز برخي از خوراكي ها:
به همان شكل كه از حنجره بايد كار كشيد تا انعطافش ازبين نرودبايد با خوردن بعضي از خوراكي ها به تحرك بيشتر آن كمك نمود

----------------------------------------------88----------------------

تجويز بعضي خوراكي ها:
ناگفته نماند كه معرفي اين خوراكي ها جنبه تجربي دارد و در افراد گوناگون مختلف است و امكان دارد در بعضي از افراد جواب ندهد ولي آنچه كه در عرف مداحان و قاريان و... براي تقويت حنجره معمول است اين است...

-----------------------------------------------89-----------------

تجويز برخي از خوراكي ها:
معمولا خوردن غذاهاي كم چرب و آبكي مانند: آش ، گوشت آب پز ، باقلاپلو ، آب گوشت بدون چربي ، نوشيدن شير گرم قبل و بعد از خواندن و نوشيدن آب ولرم در حين برنامه است

---------------------------------------90---------------

در مواقع گرفتگي و خستگي صدا :
خوردن ژله نشاسته ، نشاسته در آب ولرم ، زرده تخم مرغ را خام ميل كردن ، تخم مرغ اصلي ، زرده تخم مرغ با شير ، آب نخود ، آب شلغم و يا غرغره كردن آب نمك

--------------------------------------91-------------

در مواقع گرفتگي و خستگي صدا :
غرغره كردن آب نمك با اضافه چند قطره آب ليمو ، آب انجير خيس شده ، خوردن انجير خشك كه در شير جوشيده ريخته شده باشد

-----------------------------------92------------

در مواقع گرفتگي و خستگي صدا :
تخمه هايي كه داراي لعاب ميباشند مانند: بارهنگ ، به دانه ، تخم شربتي و...
قبل اجرا دوش آب ولرم با شكم خالي
قبل از اجرا ماليدن مقداري تربت سيدالشهداء به گلو

----------------------------------93---------

پرهيز:براي اينكه حنجره آسيب نبيند بايد از خوردن بعضي از خوراكي ها مانندانواع ترشي ها،سرخ كردني ها،چاي پر رنگ،آب سرد،بستني و اين قبيل مواد غذايي خود داري نمود.

----------------------------------94---------

پرهيز:خوردن ترشي جات ،سرخ كردني ها و آب سرد و...به مرور زمان باعث تحليل رفتن قواي حنجره و ضعيف شدن صدا ميگردد.

-----------------------------------95-----------

 

پرهيز:به جرئت ميتوان گفت:اثرخوردن ترشي ها،خوردن سرخ كردني هاو ...درحنجره خواننده مخرب ترازحنجره فرد معمولي است كه خواننده نميباشد چون حنجره كاركرده در مقابل بعضي چيزها آسيب پذيرتر ازحنجره كار نكرده است‏

-----------------------------------96-----------

پرهيز:همچنين خوردن تخمه،آجيل و حتي استعمال عطريات باعث گرفتن صدا ميگردد

----------------------------------------97--------------

پرهيز:
مجددا لازم است اين نكته را خاطر نشان كنيم
كه پرهيز از خوراكي ها هم مانند تجويز بعضي ديگر از خوردني ها براي افراد مختلف متفاوت است

-------------------------------------------98--------------

هر گونه خوراكي كه در موقع گلو درد و عفونت سينه موجب بهبود شخص ميشود در موقع سلامتي موجب قوي شدن صدا و بالا رفتن كارايي حنجره مي گردد

 

------------------------------------------99--------------

تواضع:
از ديگر اوصاف پسنديده و قابل توجه براي كسي كه قدم در اين راه گذاشته خصلت حسنه تواضع است.

-------------------------------------------------100---------------------

مداح بايد خاكي باشد و نعمت و استعدادي كه خدا به او داده است نبايد موجب خود بزرگ بيني و تفاخر او بشود.

 

پایان 100 آموزش اول

ارسال دیدگاه

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی